vi skifter navn til

selfmade® i løbet af 2021

Med vores nye idébog og forårskollektion har vi også løftet sløret for en stor hemmelighed: Vi skifter navn fra STOF & STIL til Selfmade® i løbet af 2021. Men bare rolig, det er stadig os! Transformationen til det nye koncept vil ske løbende i vores butikker og her i webshoppen – en rejse, vi glæder os til at tage dig med på.

Transformationen sker som en naturlig del af ambitionen om at udvide internationalt og skabe helt unikke rammer for DIY-passionerede mennesker og fremtidens designere. ​​​​​​​


Fra Peters Resthal og STOF & STIL til Selfmade®

I starten af 1990’erne skiftede Peters Resthal navn til STOF & STIL med ønsket om at gå fra at være en lokal forretning i Herning til at blive en nordisk kæde. Igennem de sidste 40 år har STOF & STIL udvidet og udviklet sig og består nu samlet af 29 butikker i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland samt en webshop, der drives på 13 europæiske markeder. Med ambitionen om at blive mere internationale og udvide i resten af Europa, skal springet nu derfor ske til at blive Selfmade® i løbet af 2021. ”Sidste år bragte åbningen af en Selfmade® butik i Berlin, og i år udvider vi med vores allerførste butik i Østrig, Wien. Vores kunder vil opleve en løbende transformation til det nye koncept i alle vores nuværende butikker og i vores webshop hen over det næste års tid, hvor vi lige nu stadig kalder os STOF & STIL. Her skal konceptet vokse på de velkendte, stærke rødder i forhold til produktudvalg, kvalitet og kærlighed til design og syning,” forklarer Alexander Lerche, CEO, Selfmade®.

Empower Creative Self-Expression

Selfmade er meget mere end en internationalisering, men frem for alt et koncept hvor inspiration, kreativitet og kunst forenes. I butikkernes nye Creative Space vil der stå systationer til rådighed for alle DIY-passionerede, mens de samtidig kan deltage i kreative workshops og finde inspiration i modeshows, udstillinger, bøger mm. ”Selfmade® er vores kald om at skabe unikke rammer for alle nysgerrige DIY-mennesker og nutidens og fremtidens designere, som ønsker at lave deres egne kreative projekter. Vi mærker i dag en stor interesse fra den unge generation, der ønsker et alternativ til en verden, som primært er baseret på færdiglavede produkter. Selfmade® vil her rette et stærkt fokus på læring omkring designprocesser og håndværket i syning – både i vores fysiske butikker og gennem inspiration i vores forskellige online-universer. I organisationen kalder vi dette Empower Creative Self-Expression, og vi har gjort det til vores mission at styrke menneskers evne til at udtrykke sig selv kreativt,” siger Alexander Lerche.


Bæredygtighed i fokus

At skabe sine egne projekter skal dog ikke ske på bekostning af miljø og natur. Her forklarer Alexander Lerche, hvordan det netop er en del af en bæredygtig livsstil at være DIY-passioneret: ”Vi ser en stor bevægelse inden for bedre vedligeholdelse af produkter, både igennem reparationer, re-design og stigende efterspørgsel på langtidsholdbare kvaliteter. Økologisk produktion og materialevalg af de produkter, vi sælger, er derfor selvfølgelig en topprioritet for Selfmade®. Det er en enorm opgave at konvertere en 40 år gammel forsyningskæde til at blive fuldt bæredygtig, men vores målsætning er, at dette er realiseret inden 2030.” STOF & STIL/Selfmade® har inden for det sidste år solgt over 260.000 meter bæredygtigt tekstil.


Om STOF & STIL/Selfmade®

I 1980 åbnede Marianne og Peter Lerche butikken Peters Resthal i Herning, hvor parret solgte metervarerester fra lokale tekstilproducenter. Senere skiftede virksomheden navn til STOF & STIL og nu til Selfmade®, som ud over metervarer sælger egne symønstre, sytilbehør og hobbyartikler m.m. i virksomhedens webshop og 29 fysiske butikker. Selfmade® er børnene Rikke, Michael og Alexander Lerches videreudvikling af forretningen – et sted med fokus på design, inspiration og kreativ skabelse for alle.